Koniecznie przeczytaj
Firma Dannon zapłaci 21 mln dol. odszkodowania! W Polsce będzie bujać ludzi dalej?
Kilka dni temu przeczytaliśmy jak to w trosce o klienta firma Dannone prowadzi rozległe badania i jakie to wspaniałe i zdrowe jogurty produkuje dla naszego zdrowia. Bujda!? Chyba tak.
Tak na dobrą sprawę trzeba jogurt robić samemu. Z prawdziwego mleka od krowy, a nie ze sklepu. Z prawdziwych bakterii, tylko gdzie je kupić? Poszukać.
"Wspaniały i zdrowotny" Actimel to też produkt Danone, wprowadzony po to by cię przyzwyczaić i byś to pił do końca życia na chwałę naukowców i technologów od Danona.
Jak jest naprawdę z Actimelem? Wszystko bujda?
Już w czerwcu 2003 roku, Francuski Dyrektoriat Generalny ds. Konkurencji, Spraw Konsumenckich oraz Walki z Oszustwami (DGCCRF) zwrócił się do Francuskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sanitarnego Żywności (AFSSA) z prośbą o ocenę dowodów naukowych uzasadniających twierdzenia umieszczane na etykiecie fermentowanego mleka zawierającego między innymi kultury bakterii Lactobacillus casei DN-114 001. Handlowa nazwa produktu to Actimel, produkowany przez firmę DANONE. Oryginalny tekst opinii jest dostępny na stronie: http://www.afssa.fr/
Spośród 10 twierdzeń jedynie oświadczenie “produkt pomaga wzmocnić naturalne siły obronne organizmu” zostało uznane za uzasadnione. AFSSA zasugerowała jednak zmianę jego treści na “produkt uczestniczy w procesie wzmacniania naturalnych sił obronnych organizmu”.
AFSSA stwierdziła, że :
- Otrzymała wyniki badań in vitro i in vivo, które miały udowodnić, że szczep bakterii Lactobacillus casei DN-114 001 ma wpływ na mikroflorę jelitową, komórki nabłonka, a także niektóre parametry jelitowego układu odpornościowego.
- Wyniki dostępnych badań nie potwierdzają wszystkich domniemanych efektów zdrowotnych produktu na organizm ludzki.
- Zalecane spożycie (100mL/j) jest nieporównywalne z dwukrotnie lub pięciokrotnie większymi dawkami, zastosowanymi w badaniach klinicznych obejmujących dorosłych i dzieci.
Zalecenia AFSSA
Na etykiecie powinna zostać umieszczona wzmianka “oczekiwane korzystne działanie produktu jest uzasadnione naukowo tylko w okresie przyjmowania produktu i ustaje bardzo szybko po zaprzestaniu spożycia”.
Całość raportu po polsku: http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=255
I to jest to o co firmie Danone chodzi. Póki używasz czujesz się troszkę lepiej. Odstawisz. Czujesz się gorzej. Wygoniłeś swoje przyjazne bakterie, zaprosiłeś intruzów. Po co? By Danone mogła zarobić wprowadzając to co miało być lekiem do sklepów spożywczych.
Nasza rada? Nie dotykaj!
Uważaj też na inne produkty tej firmy dbającej o Swoje Finansowe Zdrowie.
A w USA ich jednak dopadli, choć 21 dużych baniek to dla nich nie majątek.
Mamy nadzieję, że to pierwsze poważne ostrzeżenie.
Koniecznie przeczytaj
W Ameryce było tak:
W USA firma Dannon (w Polsce znana jako Danone) zgodziła się w środę wypłacić 21 mln dol. tytułem odszkodowania za wprowadzające konsumentów w błąd reklamy jej produktów - jogurtu Activia i napoju DanActive. Odszkodowanie jest elementem ugody pozasądowej zawartej z władzami stanowymi i federalnymi w USA.
Reklamy firmy Dannon głosiły, że bakterie zawarte w jogurtach Activia wspomagają regularne funkcjonowanie przewodu pokarmowego, a napój DanActive podnosi odporność organizmu.
Federalna Komisja Handlu (FTC) poinformowała w środę, że nie ma wystarczających danych naukowych na poparcie zawierających takie informacje tekstów promocyjnych, zamieszczanych na opakowaniach produktów oraz w ich reklamach.
Komisja podała, że zawarła ugodę z firmą Dannon. Podkreśliła też, że Dannonowi nie wolno było posługiwać się w celach promocyjnych informacjami, które nie zostały potwierdzone przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA).
Prokuratorzy generalni z 39 stanów ogłosili w środę, że Dannon wypłaci 21 mln dol. odszkodowania w ramach ugody pozasądowej. Postępowanie 39 stanów przeciw Dannonowi, któremu przewodzili prokuratorzy z Oregonu (zachód) i Tennessee (środkowy wschód), doprowadziło do największej w historii ugody między producentem żywności a oskarżycielami reprezentującymi wiele stanów.
"Konsumenci chcą i mają prawdo do prawdziwej informacji w sprawach dotyczących zdrowia" - powiedział szef FTC Jon Leibowitz w oficjalnym oświadczeniu. "Firmy takie jak Dannon nie powinny przesadzać, (gdy chodzi) o naukowe dane" użyte dla promocji produktu - dodał Leibowitz.
Źródło: http://biznes.onet.pl/firma-dannon-zaplaci-21-mln-dol-odszkodowania,18566,4083532,1,news-detal